Af: Jeppe Bruus, Minister for Grøn Trepart (S)
Da jeg var dreng, var jeg spejder. Nogle af mine bedste minder handler om at vandre sammen med vennerne, lave mad over bål, sove i shelter eller bygge en bivuak. Når mørket faldt på, lå jeg med mine spejderkammerater midt i skoven, der var fuld af fremmede lyde.
Jeg tror, at der er mange børn, der i dag vil sige, at det ville de ikke have lyst til. At det ville være for skræmmende. Men når man er i det, så opdager man, at det faktisk er enormt trygt, og sådan har jeg det stadig. Jeg tror, at det er enormt sundt for os alle – og måske især for vores børn – at mærke den ro og samhørighed, som skoven og naturen giver os. Mere skov og natur vil ikke kun være godt for klimaet og biodiversiteten, men for os alle.
Mere natur og stærkere landbrug
Sidste år stod jeg på Klimafolkemødet i Middelfart, blot to dage efter jeg var blevet minister for grøn trepart, og jeg glæder mig til igen i år at deltage i diskussioner og møde engagerede folk på klima- og miljøområdet.
Den grønne trepart er et omfattende projekt, som for få år siden var ren utopi: At naturforkæmpere, landmænd og politikere sammen skulle lægge grundstenene til en historisk omlægning af dansk natur og landbrug – og at der ville være enighed om en ny vej mod mindre kvælstofudledning, mere beskyttet natur og et stærkere fødevareerhverv. Efter en stærk indsats med fagligt forarbejde, politiske forhandlinger, konkrete initiativer og lokale håndslag er det i dag ved at blive til virkelighed.
Som årene går, vil vi se et landskab med mere skov og natur, hvor biodiversiteten blomstrer, hvor livet kommer tilbage i havene og fjordene – og hvor der bliver langt bedre mulighed for at mærke naturen. Vi rejser 250.000 hektar ny skov på godt 20 år, hvilket svarer til at fylde hele Bornholm, Lolland og Falster med træer. Vi har heldigvis stor erfaring med skovrejsning i Danmark, men i trepartsarbejdet får vi mere urørt skov, og skovrejsningen skal ske i en anden skala og i et andet tempo, end vi er vant til.
Flere vil kunne få glæde af naturen
Jeg kommer meget rundt i landet for at møde landets 23 lokale treparter, der arbejder med den store omstilling, og for at opleve nogle af de natur- og landbrugsprojekter, der viser vejen frem. For nylig besøgte jeg den unge, men imponerende Elmelund Skov, som i løbet af et par årtier er blevet den største skov i Odense Kommune.
Skov og natur pynter i vores landskab, men det er netop ikke bare til pynt.
Et vigtigt formål med skoven er at beskytte grundvandet under skoven, og samtidig har man skabt et rekreativt naturområde, der kan give mange forskellige oplevelser til borgerne: Spejderne bruger området, orienteringsløberne har poster i skoven, de lokale har glæde af hundeskoven, jægerne træner deres jagthunde, og langs de mange vandrestier græsser både kreaturer og får.
Skov og natur pynter i vores landskab, men det er netop ikke bare til pynt. Det er også til brug, og jeg vil opfordre til, at alle benytter de muligheder, man har under åben himmel. En undersøgelse fra Friluftsrådet har vist, at 68 procent af de danske børn ikke har prøvet at overnatte i naturen, og at 48 procent af forældrene gerne vil have, at deres barn kommer mere ud i naturen. Jeg tør også godt håbe på, at mere skov og natur betyder, at langt flere også får lyst til at benytte det.
Pauser og nærvær
Vi har brug for naturens dybe, stille ro i en verden, hvor vi bliver bombarderet med indtryk. Mange af os går rundt med hele verden i vores lommer, og hver gang der sker noget nyt ude i verden, brummer det i lommen.
Vi har godt af engang imellem at lukke ned for verdens insisteren på, at alt er på spil hele tiden. Vi har brug for de pauser og det nærvær, som naturen giver os – og når vi bruger naturen sammen, finder vi fællesskaber og skaber traditioner, der kan blive boende i os livet igennem.
Dette indlæg er også bragt i Avisen Danmark d. 25. august 2025