Fjorde, åer og søer får livet tilbage – de lokale planer er klar

20-12-2025

Der er grund til at kippe med flaget for landets 23 grønne treparter. Efter måneders intenst arbejde har alle kommunalbestyrelser godkendt de 23 lokale planer for, hvordan vi kan redde livet under overfladen, og hvordan alle kan få mere skov og natur, uanset hvor i landet man bor. Lokale kræfter har peget på lokale løsninger.

Kronik af minister for grøn trepart Jeppe Bruus, bragt i Avisen Danmark d. 20. december 2025.

Hvordan får vi mere skov og natur? Hvordan får vi livet tilbage i vores vandmiljø? Og hvordan gør vi det bedst i lige netop vores eget lokale område?

Det er de spørgsmål, der er blevet arbejdet med i de lokale grønne treparter i hele landet gennem det meste af året, og nu kan jeg – med både stolthed og taknemmelighed – sige, at de har løst opgaven på imponerende vis:

De lokale planer, der viser vejen til mere skov, rigere natur og et rent vandmiljø, er nu blevet principvedtaget af alle landets kommunalbestyrelser.

Det er en milepæl, som fortjener stor anerkendelse.

Det handler om kvælstof og CO2-reduktioner, men det handler også om spændende idéer, der kommer til at forandre vores land. I Det Sydfynske Øhav lægger de lokale op til, at Skarø, Drejø og Siø skal overgå til naturformål, så hele øer med landbrugsjord om få år kan være præget af græsning og vild natur. Et stort naturbånd langs Den Sydfynske Højderyg kan binde skov og natur sammen og skabe et af Danmarks mest varierede naturområder. Og på Bornholm arbejder den lokale trepart på at etablere et grønt bælte tværs over øen fra Hammeren i nordvest over Almindingen midt på øen og videre mod Dueodde i sydøst.

De lokale grønne treparter er sammensat af folk fra kommuner, landboorganisationer, naturforeninger og Naturstyrelsen for at finde fælles løsninger. Det kræver mod at gå ind i et rum, hvor man ved, at der vil være uenighed. Men det er præcis det, de har gjort.

De har nu lavet planer, der viser vejen til at nå målene i aftalen om et grønnere Danmark: at reducere kvælstofudledningen, tage lavbundsjord ud af drift, plante meget mere skov, genskabe vådområder og skabe store naturområder, samtidig med at vi giver et rygstød til udviklingen af dansk landbrug. I 107 af landets 109 vandoplande – hele 98 procent – er der allerede planlagt de nødvendige kvælstofreduktioner, og alle steder er der enighed om, at planerne skal nås. For første gang i årtier er der udsigt til reel forbedring i fjorde, åer og søer: Der er en plan. De lokale treparter har også peget på langt flere områder med lavbundsjord, der kan tages ud af drift, end vi havde planlagt. Det betyder ikke, at alle projekter bliver gennemført. Men det viser en enorm parathed i dialogen med lodsejere og en stærk vilje til at skabe lokale resultater.

Alt dette er også udtryk for noget større: at når folk lokalt får et ansvar, så finder de løsninger, som er stærkere, end nogen central planlægning kunne have været. Men arbejdet er ikke slut, og jeg vil gerne sende en særlig hilsen til landets nyvalgte byrådsmedlemmer: Velkommen til en historisk opgave! I skal være med til at føre planerne ud i livet – i dialog med lodsejere, borgere, organisationer og myndigheder. Fremtidens natur skabes gennem tusind samtaler ude i landet.

Da vi for mindre end et år siden satte arbejdet i gang i de lokale grønne treparter, skrev jeg her i avisen, at fremtidens Danmarkskort skulle tegnes af lokale ildsjæle og fagfolk. Siden da har jeg været rundt i det meste af landet, og alle steder er jeg blevet mødt af en helt særlig stemning: Folk vil det her! De vil løse problemer, som i årtier har været strandet på skiftende regeringers borde. De vil samarbejde, også når interesserne trækker i hver sin retning. Det giver mig en stor tro på, at vi kan lykkes.

Vi står midt i den største arealomlægning i nyere tid. For første gang tænker vi natur, klima, vandmiljø og landbrug sammen på én gang – og vi gør det på en måde, som bygger på ansvar, dialog og frivillighed. Nu er vi klar til næste skridt

Pressekontakt

Ring til pressetelefonen på tlf: 24210765 (kan ikke modtage sms):

eller skriv til e-mail: presse@mgtp.dk