KRONIK I AVISEN DANMARK

Slip børnene fri i skoven i efterårsferien

21-10-2025
Af minister for grøn trepart Jeppe Bruus (kronikken blev oprindeligt bragt i AVISENDANMARK d. 10 oktober)

Da jeg var barn, legede jeg ved en å i nærheden af, hvor vi boede. Jeg lavede dæmninger og sendte små både ud i vandet. Nogle gange sammen med andre, men også helt alene. Jeg glemte både tid og sted, og jeg husker den boble som et godt sted at være. For boblen gav mig både en helt særlig ro, men den gav mig også en tro på egne evner, når jeg udforskede på egen hånd og blev klar over, hvor mine grænser gik.

For det var, når jeg klatrede for højt op i et træ og blev bange for, jeg ikke kunne komme ned, men alligevel lykkedes, at jeg voksede. Og når jeg faldt ned og slog mit knæ, men opdagede, at jeg kunne klare det.

Desværre viser undersøgelser, at færre børn leger uden en voksen i naturen. Faktisk er det ifølge Friluftsrådet kun hvert tredje barn mellem 2 og 15 år, der har prøvet netop det. Og færre børn har prøvet at klatre i træer, bygge hule eller sovet under åben himmel.

Jeg er med på, at travle hverdage og lokkende skærme har gjort det langt sværere at prioritere en tur i skoven efter skole og arbejde. Men hvis I nu er nogle af dem, der holder efterårsferie nu, så er det om at gribe muligheden og tage jeres børn med ud i skoven og lade dem gå på opdagelse – hvis ikke helt alene, så sammen med jævnaldrende eller en forening.

Med Grøn Trepart får vi langt mere natur og skov, og det er en kæmpe gevinst for dem, der bor i nærheden. Det er mit håb, at flere vil bruge naturen, og at forældre tør lade børn udforske naturen på egen hånd.

Det er gennem legen i skoven, eller ved bækken, at børnene opdager, at den lille frø er slimet, men også ret sej, fordi den kan hoppe langt. At et væltet træ ikke bare er et dødt træ, men hjemsted for hundredvis af små dyr. At nogle træer er gode at klatre i, fordi de er store og stærke, mens de yngre træer ikke altid kan bære deres vægt.

Når vi lærer naturen at kende, passer vi også bedre på den – som minister for Grøn Trepart er jeg selvsagt også ret interesseret i den del. Men det er ikke bare godt for naturen, det er bestemt også godt for vores børn at lege i naturen – og som sagt gerne uden os voksne.

For når vi som forældre giver lidt slip og lader børnene lege selv, så sker der noget næsten magisk i børnenes leg. Fagfolk kalder det fri leg, og lige netop i naturen og skoven åbnes legen op til det uendelige, hvor fantasien får frit lejde.

Leg i naturen stimulerer både kreativitet og fantasi, børnene bliver bedre til at løse problemer, de træner deres sociale kompetencer, udvikler motorikken og får en bedre forståelse for sig selv og andre omkring dem. For ikke også at tale om bedre trivsel. Alt sammen noget, vi som forældre gerne vil give vores børn.

Men tilbage til det her med den travle hverdag. Jeg ved det. Faktisk nævner vi forældre i en undersøgelse hos Friluftsrådet oftest manglende tid, som en forhindring for, at vores børn kommer udenfor i hverdagen.

Heldigvis er der hjælp at hente. Mange institutioner og skoler er allerede rigtig gode til at give børnene oplevelser i naturen. Der er også flere frivillige foreninger, som bringer naturglæde ind i hjerterne på vores børn. Udvalget spænder bredt over alt fra rideture gennem skoven til fiskeri og rollespil.

Helt nye tal fra Dansk Ungdoms Fællesråd peger endda på, at unge, som er foreningsaktive, er både gladere og mindre ensomme.

Jeg var selv spejder, da jeg var barn. Jeg husker tydeligt stoltheden og lykkefølelsen, når jeg vågnede op i skoven under åben himmel til fuglesang uden min mor og far. Også med tusind myggestik i ansigtet, bevares, men det kunne også noget. Det var dannende oplevelser, og når jeg kom hjem, havde jeg altid en masse at fortælle om, hvordan vi klarede myggene, regnen eller noget andet fra turen. Og jeg kunne stolt berette om maden, vi selv havde lavet over det bål, vi selv havde tændt.

Selvfølgelig med hjælp fra hinanden, men uden vores kære mor og far. Som spejder lærte jeg i det hele taget utrolig meget om det gode samarbejde, og hvordan vi kan bruge hinandens styrker ind i fællesskabet. Erfaringer jeg stadig trækker på den dag i dag som minister.

Så kære medforældre, hvad med at slippe børnene løs i skoven i efterårsferien og give dem oplevelser, der er gode for både dem og naturen? Vi kan lige så godt øve os, for der kommer meget mere natur i fremtiden og med det muligheder for unikke oplevelser og bedre trivsel.

Pressekontakt

Ring til pressetelefonen på tlf: 24210765 (kan ikke modtage sms):

eller skriv til e-mail: presse@mgtp.dk